IHS - People

People at IHS in alphabetical order:

  • Degree in Sociology and Political Science (1995); Postgraduate Course in Sociology at the IHS (1996-1998); PhD at the University of Vienna (2017). Title of the Doctoral Thesis: “From Equality of opportunity to Exclusion: A social Progress in and by Education?”.

    Since 1998 Member of the Academic Staff at the IHS; since 2016 Head of Research Group "in_Equality and Education"; since 2002 teaching “Empirical Research Methods” and "Labour Market Research" at several Universities of Applied Sciences.

  • Recent Publications:

    Steiner M. (2019): Von der Chancengleichheit zur Ausgrenzung: Ein sozialer Fortschritt durch Bildung? Eine theoretische und empirische Aufarbeitung. Internationale Hochschulschriften, Band 667, Waxmann: Münster/New York.

    Steiner, Mario (2019): Aufstieg durch (Berufs-)Bildung? In: Gramlinger, Franz, Iller, Carola, Ostendorf, Annette, Schmid, Kurt and Tafner, Georg, (Hrsg.) Bildung = Berufsbildung?! Beiträge zur 6. Berufsbildungsforschungskonferenz (BBFK). Bielefeld: wbv, S. 59-72.

    Steiner M., Pessl G., Kulhanek A. (2019): Under Pressure!?: Integrationschancen und Ausgrenzungsrisiken formal gering Qualifizierter. IHS Working Paper Series 3, Wien

    Steiner M., Pessl G., Bruneforth M. (2016): Früher Bildungsabbruch. Neue Erkenntnisse zu Ausmaß und Ursachen, in: Bruneforth, Michael, Eder, Ferdinand, Krainer, Konrad, Schreiner, Claudia, Seel, Andrea & Spiel, Christiane (Hg.): Nationaler Bildungsbericht Österreich 2015, Fokussierte Analysen bildungspolitischer Schwerpunktthemen, Wien: Leykam.

    Main areas of research
     

    * Education research: Educational Poverty, Dropouts & Early School Leaving, Disadvantaged Youth (migrant pupils, poor socio-economic background, low educational/cultural capital), Social Selectivity in the Educational System,

    * "Social Progress and Regress" in Education and Employment, developing analytical concepts and indicators;

    * Risk of Exclusion & Chance of Integration in Education, Labour Market and Society depending on Social Background

    * Research at the Interface between Education and Employment: Transition from Education to Employment, Second Chance Education;

    * Methodological focus on evaluation of policy, programs and single measures in the field of education and employment, impact analyses.   
     

     
     

     

    “How to coneptionalize and analyze social progress in and through education?”, Symposium on Social Progress in and through Education, Institute for Advanced Studies – Vienna, 7th. October 2019.

    “Wie aus Diversität im österreichischen Bildungssystem Homogenität wird. Am Beispiel von SchülerInnen mit nicht-deutscher Umgangssprache.” BMBWF-Fachtagung: Potentiale der Vielfalt - Dimensionen von Diversität, Europahaus-Wien, 5.Dezember 2019.

    „From Equality of Opportunity to Exclusion: A Social Progress in and by Education?“, ECER – European Conference on Educational Research, 3rd – 7th September 2018, Bolzano.

     “Früher Bildungsabbruch. Neue Erkenntnisse zu Ausmaß und Ursachen”, Symposium zum Nationalen Bildungsbericht Österreich 2015, Pädagogische Hochschule Innsbruck, 22.02.2017.