IHS - People

People at IHS in alphabetical order:

  • Degree in Sociology and Political Science (1995); Postgraduate Course in Sociology at the IHS (1996-1998); PhD at the University of Vienna (2017). Title of the Doctoral Thesis: “From Equality of opportunity to Exclusion: A social Progress in and by Education?”.

    Since 1998 Member of the Academic Staff at the IHS; since 2016 Head of Research Group "in_Equality and Education"; since 2002 teaching “Empirical Research Methods” and "Labour Market Research" at several Universities of Applied Sciences.

  • Steiner M. (2017): Von der Chancengleichheit zur Ausgrenzung: Ein sozialer Fortschritt im Bildungssystem? Eine theoretische und empirische Aufarbeitung. Dissertation an der Universität Wien.

    Steiner M., Pessl G., Bruneforth M. (2016): Früher Bildungsabbruch. Neue Erkenntnisse zu Ausmaß und Ursachen, in: Bruneforth, Michael, Eder, Ferdinand, Krainer, Konrad, Schreiner, Claudia, Seel, Andrea & Spiel, Christiane (Hg.): Nationaler Bildungsbericht Österreich 2015, Fokussierte Analysen bildungspolitischer Schwerpunktthemen, Wien: Leykam.

    Steiner M. (2016): Zweiter Bildungsweg, in: BMB (Hrsg.), Materialien zur Erwachsenenbildung 1/2016, Wien.

    Steiner M., Pessl G., Karaszek J. (2016): Ausbildung bis 18. Grundlagenanalysen zum Bedarf von und Angebot für die Zielgruppe, Sozialpolitische Studienreihe, Nr. 20, Wien.

    Main areas of research
     

    * Education research: Social Progress in and by Education, Dropouts & Early School Leaving, Disadvantaged Youth, Social Selectivity of the Educational System, Educational Indicators;

    * Research at the Interface between Education and Employment: Transition from Education to Employment, Second Chance Education;

    * Labour market research: Youth Labour Market/Apprenticeship System, Integration & Exclusion from the Labour Market, Long-term Unemployment;

    * Methodological focus on evaluation of policy, programs and single measures in the field of education and employment, impact analyses.   
     

     
     

    „Social Progress in and by Education. Concept and Empirical Findings.” ISQOLS– International Society for Quality of Life Studies, 15th Annual Conference, Innsbruck 28th–30th 2017, 29.09.2017.

     “Früher Bildungsabbruch. Neue Erkenntnisse zu Ausmaß und Ursachen”, Symposium zum Nationalen Bildungsbericht Österreich 2015, Pädagogische Hochschule Innsbruck, 22.02.2017.